Mozigépész – Tintin kalandjai (The Adventures of Tintin))

Főszereplők: Daniel Craig, Simon Pegg, Jamie Bell, Andy Serkis. Zene: John Williams.  Írta: Steven Moffat, Edgar Wright, Joe Cornish. Rendezte: Steven Spielberg 

Tintin, az ifjú riporter, jellegzetes frizurájával, foxterrierje és néhány hű barátja társaságában (élükön a mogorva Haddock kapitánnyal) mindig új kalandba veti bele magát. A világjáró kalandor ismét szimatot fog: ezúttal Haddock kapitány egyik őse, Sir Francis Haddock elsüllyedt hajójával kapcsolatban fedez fel valamit, amit sokan régóta keresnek. És most nemcsak a hír értékes: az Unikornis nevű kalózhajó szállítmánya ugyanis csupa arany és drágakő volt.

Izgalmas, tengeren és sivatagon át, vízen és levegőben vezető útja során nemcsak Haddock, hanem egy börtönből szökött rab és a két detektív, Thomspon és Thompson (az egyiknek felfelé pödört a bajsza, a másiknak lefelé konyul) is az expedíció segítségére van.

A Tintin-képregények 70 nyelven több mint 200 millió példányban keltek el eddig, és évente 2 millió új kötet talál gazdára. A legendás Hergé műve először 1920-ban, egy brüsszeli újságban látott napvilágot, és a folytatások ötven éven át tartották izgalomban az egyre népesebb rajongótábort. A Tintin-történetek végül 23 albumba gyűjtve váltak igazán népszerűvé:

Hergé 1983-as halála előtt még azt mondta, ha valaki megfilmesíti művét, örülne, ha az Steven Spielberg lenne. 

Steven Spielberg és Peter Jackson közös művében az animációt élő szereplőkkel kombináló különleges technikával készítette el a méltó moziváltozatot. A felvételek Jackson digitális műhelyében A Gyűrűk Urá-ért is felelő újzélandi WETA-ban készültek: a végső kép kialakítása – már a végleges vágás után – is itt zajlott: ez kockánként 4-5 óra munkát jelentett.

 

A film a hagyományos 35mm-es változat mellett 3D-ben és IMAX 3D-ben is megtekinthető.

 

Mozibemutató: 2011. november 3.

Eredeti cím: The Adventures of Tintin – The Secret of the Unicorn

Gyártó: Sony Pictures

Színes, szinkronizált amerikai film

Facebook oldal: https://www.facebook.com/pages/Tintin-kalandjai-3D-A-film/221665961218945?sk=wall

Hivatalos honlap: www.Tintin-Movie.net

 

„Tintin azóta közel áll a szívemhez, mióta először olvastam a könyvet. Tudtam, hogy útjaink egyszer még keresztezik egymást.”

Steven Spielberg

 

A mozitörténet talán két legnagyobb mesemondója, az Oscar-díjas rendező, Steven Spielberg és az Oscar-díjas producer, Peter Jackson, fantasztikus történetet kelt életre, rejtélyes titkokkal, félelmetes bűnözőkkel és ősi rejtélyekkel – olyan kalandokkal kápráztatja el a közönséget, amelyek nemzedékről nemzedékre lenyűgözik az embereket, és sajátos keverékét adják akciónak, humornak és mesének.

A Hergé által megalkotott, világszerte kedvelt figurákhoz hűen a történet a kíváncsi, ifjú riporter, Tintin (Jamie Bell) és hűséges kutyája, Milu útját követi, akik felfedezik, hogy egy hajómodell hétpecsétes titkot őriz. Az évszázados rejtélybe elmerülve, Tintin találkozik Iván Ivánovics Szaharinnal (Daniel Craig), az ördögi gazemberrel, aki úgy gondolja, hogy Tintin ellopta a Vörös Rackham nevű aljas kalóz felbecsülhetetlen értékű kincsét.

Kutyája, Milu, a kötekedő Archibald Haddock kapitány (Andy Serkis) és a két kétbalkezes nyomozó, Dupont és Dupond segítségével Tintin beutazza a fél világot, kijátssza ellenségei ármánykodásait, lélegzetelállító hajszában megtalálja az Unikornis végső nyughelyét, hajótörést szenved, hatalmas kincset talál, és belebotlik egy ősi átokba.

Tintin és barátai a nyílt tengertől a lakatlan észak-afrikai sivatagokig újabb és újabb kalandokba sodródnak. Bebizonyítják, hogy aki bátran kockáztat, annak bármi sikerülhet.

Egy időtlen történet találkozása két kortárs mesterrel

Hergé, Steven Spielberg és Peter Jackson

Tintin lélegzetelállító kalandjait szerte a világon ismerik. A rettenthetetlen riporter, aki vicces hajával és mindenre elszánt bátorságával a legizgalmasabb helyzetekben is feltalálja magát, a fiatal olvasók képzeletében világmegváltó hős lett, és a művészeknek is sok ihletet adott. A Tintin képregény, amit Georges Remi Hergé álnév alatt írt és rajzolt, áthidalta a kultúrák közti szakadékot, a generációs különbségeket, sőt, a háborús határokat is. Popkulturális jelenség lett, aminek máig nem szűnik a vonzereje, mintegy 80 nyelvre fordították le és több mint 350 millió példányban kelt el.

Ám, bár rengeteg távoli helyre utazott Tintin – Perutól Tibeten át a Holdig –, egyetlen helyen eddig nem tűnt fel, és ez a modern mozivászon. A Tintin kalandjai nemcsak először filmesíti meg ezt a történetet, hanem mindezt úgy teszi, hogy egy XIX. századi történetet ötvöz Hergé utánozhatatlan és időtlen képi világával.

Steven Spielberg és Peter Jackson először dolgoztak együtt. Bár mind a ketten különböző időben és más módon találkoztak a könyvvel, szenvedélyes érdeklődésük iránta ugyanaz. Egyikük sem tudott ellenállni annak, hogy megpróbálja Hergé figuráit művészi szintű filmes technológia segítségével életre kelteni, hogy egy érzelemgazdag mozi születhessen Tintin hatalmas örökségéből.

„Tintin lelkes riporter, aki éppen apró nyomok után kutat, amikor hirtelen belecsöppen csodálatos, világjáró kalandjába – magyarázza Spielberg. – Könyörtelen igazságkeresése teszi izgalmassá, ami persze néha tévutakra vezeti. Gyakran tűnik úgy, hogy szörnyű bajba keveredett, de valahogy mindig talál kiutat. Attól kezdve, hogy először olvastam, tudtam, hogy Tintinnel találkoznak még útjaink.”

Peter Jackson Tintin kalandjain nőtt fel, óriási hatással volt rá. Új-Zélandon felfalta az összes Tintin képregényt, sőt még a francia kiadásokon is átrágta magát. „Amikor fiatal vagy, könnyen képzeled magad ilyen kalandokba, amilyenekbe Tintin sodródik – jegyzi meg Jackson. – Erre a mindannyiunkban meglévő kalandvágyra apelláltunk.”

Mindkét alkotó látta egy mozifilm lehetőségét a Tintinben. „Lenyűgözött bennünket az, ahogy Hergé mesélte ezeket a történeteket. Egyszerűen, világosan és hatásosan. Mintha filmre születtek volna a figurái” – mondja Kathleen Kennedy, aki régóta szakmai partnere Spielbergnek.

Spielberg először 1983-ban került Hergé közelébe – a belga művész úgy találta, hogy karakterei jó helyen lennének Spielberg kezében. Sajnos, Hergé halála közbeszólt, így nem tudtak találkozni, ám özvegye, Fanny Rodwell később teljesítette férje kívánságát, és a megfilmesítés jogait Spielbergnek adta el.

A filmesek szorosan együttműködtek Nick és Fanny Rodwellel, és mindent egyeztettek a hagyaték két gondozójával. „A legfontosabb az volt, hogy tiszteletben tartsuk Hergé örökségét, olyan közel maradjunk az ő egyedi figuráihoz, amennyire csak lehetséges. Minden alakja, akciója annyira mozgalmas, hogy úgy tűnik, mintha 24 filmkockát sűrített volna egy képbe. Ettől zseniális. Történeteiben egyszerűen ott van a mozi lényege – és ez most bizonyossá is válik.”

Jackson meg volt róla győződve, hogy Spielberg ideális alkotótárs lesz számára. „Alig vártam, hogy elkezdjük a munkát – mondja Jackson. – Steven hasonlít Tintin karakterére. Szívében mindig fiatal, rendkívül kíváncsi és imádja a kalandot. Humora is nagyjából olyan, mint Hergé Tintinjéé. Tökéletesen illenek egymáshoz.”

Amellett, hogy az első film producerének elhívta Jacksont, Spielberg megkérdezte tőle, megrendezné-e a második részt. Jackson belement, majd Fanny és Nick Rodwell áldásával és beleegyezésével megkezdődött a nagy kaland. Fanny, aki jelenleg a Hergé Studios elnöke, Brüsszelben nyilatkozta: „Különleges megtiszteltetés volt számunkra együttműködni ezekkel a kivételes képességű filmes szakemberekkel. Teljes bizalmunkat élvezték abban, hogy Tintin kalandjait megvalósítsák a mozivásznon is. Hergé maga mondta egyszer, ’Úgy tekintek ezekre a történetekre, mint mozifilmekre.’ Mennyire profetikus szavak voltak ezek!”

A Hergé Estate-val szoros együttműködésben a filmesek felvették a kapcsolatot Steven Moffattal és az Edgar Wright & Joe Cornish kettőssel, hogy írják meg a forgatókönyvet. Hogy minél alaposabban mutassák be Tintint és szövetségeseit, a filmesek úgy döntöttek, hogy egyedülálló cselekményben egyesítik a három kedvenc Tintin-könyvet – Az aranyollós rák, Az Unikornis titka és a Vörös Rackham kincse –, miáltal a mai, modern mozinézőt kellőképpen felvillanyozhatják és lenyűgözhetik. „Hergé történetei tele vannak élénk színekkel és kalandokkal, de ezeknél sokkal többek – moralizálnak, az utazás és az egzotikum öröméről beszélnek, próbálnak meggyőzni a világ és a tudomány nagyszerűségéről. Azt hiszem, ez az egyik oka annak, hogy ezek a könyvek gyerekek millióinak a képzeletét mozgatják meg. Természetesen azt szerettük volna, hogy mindez benne legyen a forgatókönyvben is” – összegzi Cornish.

Az eredmény Spielberg szerint „egy félig misztikus, félig detektívtörténet, amikre a barátság, a hűség, a hit, Tintin és Archibald Haddock sodró kalandja épül.

 

Tintin világának megtervezése

Az első lépések a könyvtől a mozivászonig

Steven Spielberg és Peter Jackson nemcsak a képzeletükben hasonlítanak, hanem abban is, hogy állandóan határterületeken kalandoznak. Felejthetetlen karaktereket és világokat teremtenek, amik olyan eredetiek, amit nem tapasztalni a mozi világán kívül. Ám eddig soha nem alkalmazták tudásukat és művészetüket 3D-s animációs filmben.

Spielberg és Jackson elsősorban és mindenekelőtt Tintin örökségéhez voltak hűségesek – kezdettől fogva Hergé stílusa inspirálta a vizuális designt a CG (komputer grafika) animációs filmbe.

Még a forgatókönyv íródott, amikor a művészeti osztály és az animációs csapat már összejött, és a Csendes-óceán mindkét partján elkezdődött az ötletelés a karakterekre, trükkökre, speciális effektekre, beállításokra. Egyik első nagy döntésük, hogy a történet időben meghatározhatatlan legyen, és hogy egyfajta noir hangulatot teremtenek: sötét árnyak bujkálnak minden sarkon.

„Ezek a történetek játszódhatnának a 30-as, 50-es vagy a 80-as években éppúgy, mint napjainkban – jegyzi meg Spielberg. – Nem akartunk a filmbe mobilokat, tévét vagy modern autókat. A mi terveinkhez az útmutatót Hergé jelentette.”

Jackson hozzáteszi: „Egy kicsit retró hangulatú krimit szerettünk volna készíteni. Sok feszültség van a történetben, úgy éreztük, tudjuk egyesíteni a balon kabátot, a sapkákat az esőben, az utcai lámpák árnyékát a nedves kövezeten – ezt a világot hoztuk létre a mi Tintinünknek.”

Ezt követően a művészek, designerek és animátorok azt vizsgálták, hogyan nézhet ki Hergé világa háromdimenziós térben. Annak ellenére, hogy évtizedekkel ezelőtt készült, mégis olyan az egész, mintha eredetileg is 3D-s megfilmesítésre készült volna, mondja Richard Taylor, a Weta Workshop társtulajdonosa és a film designjáért és effektjeiért felelős szakember. „Elég csak nézned Hergé fekete tollal rajzolt képeit a füzetek egysíkú oldalain, aztán becsukni a szemed, és máris 3D-ben látod Tintin világát.”

„Hergé nem törekedett pontosságra, mi pedig ugyanúgy szerettük volna láttatni a dolgokat, az eltúlzott tulajdonságokat, ahogy ő tette. A tervezés nagy része abból állt, hogy néztük, amit ő csinált, aztán elképzeltük azt különböző nézőpontokból. Ez lehetővé tette számunkra, hogy felépítsük a rajzokat, ahogy egy 3D-s birodalomban működhet” – magyarázza Joe Letteri.

Annak érdekében, hogy Hergé világát tökéletesen megidézzék és minél élethűbb legyen, a művészeti részleg képeket és helyeket keresett, amik képviselhették a különböző helyszíneket, ahol Tintin, Milu és Haddock találják magukat, a nyílt tengertől a viharos óceánon át a rózsaszín homokú Szaharáig. A tervezők kedvence Hergé képzeletbeli városa Bagghar volt, Marokkó csábító távol-keleti világában. „Megnéztük a különféle észak-afrikai stílusok struktúráit, mintáit és boltozatait – mondja Rebekah Tisch tervező. – Ezek lenyűgöző formáit és színeit használtuk Bagghar létrehozásánál.”

Chris Guise tervező Fanny és Nick Rodwell meghívására Brüsszelbe utazott, hogy alapos kutatást végezzen Tintin születési helyén, érezze a Labrador Road 26. szám alatti atmoszférát.

„Chris teljesen elmerült Hergé világában, kereste az őt korábban inspiráló képeket, és úgy jött vissza, hogy készen állt a fejében minden” – jegyzi meg Richard Taylor.

A legfontosabb design elemek kezdetektől fogva a karakterek voltak. A szúrós, tüskés humorú Archibald Haddock kapitánytól Tintin hajkoronáján, a Dupont és Dupond nyomozópáros bajuszán át Milu orráig minden apró mozzanatot, árnyalatot újra képzeltek és finomítottak az intenzív ülések során. „Minden karaktert megnéztünk minden szögből, hogy megbizonyosodjunk arról, megfelelnek Hergé örökségének” – meséli Spielberg.

 

A rettenthetetlen és az áruló

Szereplők és a karakterek a Tintin kalandjaiban

Minden gondosan kidolgozott kép mögött ihlet és szaktudás állt. A film szereplőinek kiválasztásához az jelentette a kiindulópontot, hogy meg tudják-e formálni Hergé utánozhatatlan figuráit.

Tintin és Milu

A számtalan kalandban részt vevő, rettenthetetlen fiatal riporter ikonikus szerepének az eljátszására az alkotók Jamie Bellt választották. „Jamie alakítása Billy Elliot szerepében lenyűgöző volt számomra. Nemcsak a játéka finomsága, hanem a hatalmas fizikai teljesítménye is figyelemreméltó – jegyzi meg Spielberg. – Péter és én úgy gondoltuk, ő lesz a tökéletes Tintin szerepére.”

Joe Cornish forgatókönyvíró szerint Bell tökéletesen megragadja Tintint. „Számomra ő olyan, mint amilyen egy átlag tinédzser. Csodálatos dolgokat tehet, és mégis megmarad az ártatlansága és a kielégíthetetlen kíváncsisága, és mindig azt keresi minden helyzetben, hogy mi a helyes.”

„Amikor meglátsz egy fiatal kölykött, aki olyan bátor és annyi kalandban vesz részt, mint Tintin, akkor úgy gondolod, te is olyan akarsz lenni” – mondja Bell. – Dinamikus és erkölcsös figura. Nem probléma neki a dolgok végére járni. De néha téved, ám ilyenkor ott van Milu, hogy segítsen neki.”

Milu Tintin megbízható terrierje. Cornish szerint „szinte Tintin tudatalattijának a megtestesítője”. Bár Hergé gyakran tulajdonított gondolatot Tintin barátjának, Spielberg úgy érezte, hogy Milu anélkül is életre kelthető, hogy szöveges megszólalása lenne. „Úgy döntöttünk, hogy az valószerűbbé teszi a Tintint, ha a kutya nem beszél” – magyarázza Spielberg.

Archibald Haddock kapitány

Amikor Tintin megvásárolja az elveszett Unicorn hajómodelljét a helyi piacon, hirtelen egy titokzatos történet közepén találja magát, mégpedig egy eltérített tengeri áruszállítón, a Karaboudjanon. Itt ismeri meg életen át tartó barátját Archibald Haddock kapitányt, a kérges szívű tengeri medvét, akinek tengervíz folyik az ereiben és egy üveg whiskey van mindig a keze ügyében. Ő lesz Tintin partnere a kalandokban.

A Kapitány régóta a Tintin rajongók kedvence, bár tökéletes ellentéte Tintin idealizmusának. „Haddock kapitány elsőre úgy tűnik, hogy a legutolsó ember a világon, akivel egy veszélyes kalandban részt vennél – mondja Jackson. – De Tintin mást lát benne. Azt hiszem, ő látja a jóságot ebben az emberben, és azt, akivé válhat.”

Haddock kapitány szerepét Andy Serkisre bízták Jacksonék. „Ismervén Andyt, tudtam, hogy tökéletes lesz, így elintéztem, hogy találkozzon Stevennel, aki azonnal látta, hogy mindent ki tud majd hozni a szerepből.” Spielberg hozzáteszi: „Andy és Jamie fantasztikusak együtt ennek az ikonikus párosnak a fiatal, erkölcsös riporter és az öreg, mihaszna hajóskapitány szerepében. Abszolút ellentétei egymásnak, Haddock kapitány sokszor megleckézteti Tintint, Tintin pedig egy esély Haddocknak, hogy megváltozzon.”

Serkis, aki nagy rajongója a képregénynek gyerekkora óta, úgy döntött, hogy a bizonytalan származású karakternek skót akcentust ad. „Ő nagyszerű tengerész, és óriási lehetőségek rejlenek benne, mint emberi lényben, de sokszor elveszik az önsajnálatban. Tinti ráébreszti erre, s hála neki, képes újra kapcsolatot teremteni” – magyarázza Serkis

Iván Ivánovics Szaharin, Dupont és Dupond és mások…

Haddock kapitány és Tintin próbálják elkerülni a veszélyt, amit a film lobbanékony gazembere, Ivan Ivanovics Szaharin jelent. Ezt a gyalázatos figurát Daniel Craig játssza, aki már dolgozott Spielberggel a München című politikai thrillerben, de Szaharinhoz fogható karaktert eddig nem játszott. „Nagyon szórakoztató volt Szaharint eljátszani, próbáltam olyan gonosznak, torznak és veszélyesnek megformálni, amennyire csak képes vagyok rá” – mondja.

Tintin kalandjainak mókás kiegészítője Dupont és Dupond páros – a két detektív, akiket csupán a bajszuk alakja és egy betű különböztet meg egymástól. „Peterrel mindketten úgy gondoltuk, hogy Dupont és Dupond szerepére egy jól bevált kettőst kell szereznünk – magyarázza Spielberg. – Peter ekkor javasolta Simon Pegget és Nick Frostot, akik egyedülállóan viccesek együtt, és tökéletesen összeillenek a szerepben.” „Van bennünk bizonyos összhang, amit belevittünk a kétbalkezes partnerek játékába. Ez a két alak elég bizonytalan, tétova, és bár magukat tartják a legnagyobb nyomozóknak a világon, egyértelműen ők a legrosszabbak” – mondja Pegg.

Dupont és Dupond végig egy zsebtolvajt, Aristide Filoselt üldöz, akit Toby Jones alakít. Filoselben több jó van, mint gonosz, mondja Jones. „Ő az, aki művészi szintre emeli a zsebtolvajlást, mert egyszerűen szereti a tárcákat. Van valami megható ebben a szenvedélyében. Ő Hergé példája arra, hogy attól, hogy valaki szörnyűnek tűnik, nem biztos, hogy az is.”

A történetet a gengszterpáros, Allan és Tom kerekítik ki, akiket Daniel Mays és Mackenzie Crook alakít, valamint a gazdag kereskedő, Ben Salaad, akit a marokkói származású Gad Elmaleh játszik. A népszerű francia színész–komikus, akinek apja pantomim művész volt, élvezte a testbeszédet, amire Spielberg biztatta, hogy tegye bele a szerepébe. „Úgy éreztem magam, mint egy comedia dell’arte-ban. Ebben a kultúrában nőttem fel, nagyon szeretem, és Steven azt akarta, hogy Ben Salaadban mutatkozzon meg ez a hagyomány.”

Egy közös szál köti össze a nemzetközi szereplőgárdát: a szeretet a könyv iránt és az öröm, hogy részt vehet a filmben. 

 

Képzelt karakterek, igaz előadások: a Capture Színpad előadásán

Két év intenzív kutatás, fejlesztés, tervezés, forgatókönyvírás és szereplőválogatás után végre eljött az idő, hogy a szereplők, alkotók és vagy 200 főnyi stáb végre megalkossa Hergé világát a Playa Vista Stúdióban. Itt tudták rögzíteni azokat a pillanatokat, amiket Jamie Bell, Andy Serkis, Daniel Craig és a többiek nyújtottak, amikor a hűséges látványtervek alapján megelevenítették Hergé figuráit.

Spielberg és Jackson miniforradalmat csináltak egy új rendszerrel – a virtuális kamerával –, ami lehetővé tette, hogy a rendező közvetlen kapcsolatban legyen a szereplőkkel, irányítsa a munkát, s mindeközben úgy lásson mindent, mint egy animált 3D-s világban. Ellentétben a hagyományos felvétellel, a színészek egy tiszta, szürke-fehér színpadon vannak, aminek a tetején rácsos mennyezetre akár 100 kamerát is felszereltek, amik képesek 360 fokos lefedettségre a mozgások terén, és adataikat háromdimenziós térben tudják rögzíteni. Minden színészen fényvisszaverő pontok voltak, amiket nem kevesebb, mint 60 kamera követett és értelmezett 3D-s mozgóképként.

Ezeken kívül még 8 HD videókamera fokozta a teljesítményt, amik felvételeit később referenciaként használtak az animátorok, hogy meggyőződhessenek róla, hogy minden grimasz, mosoly, apró nüansz, az érzelmek, a félelem az arcokon átmegy a digitális megjelenítésen.

A virtuális kamera segítségével Spielberg képes volt átlátni mindent, és úgy összeállítani a felvételeket, mintha valós időben játszódnának. A színészek is láthatták magukat a film világában a stúdióban elhelyezett monitoroknak köszönhetően, ami lehetővé tette számukra az azonnali visszajelzést.

Ezenkívül egy korábbi Weta áttörést használtak, a „kép alapú arcmozgást megragadó rendszer” néven ismert technológiát, amit Gollam megalkotásához is használt Jackson a Gyűrűk Urában vagy James Cameron az Avatarban.

Amikor használják ezt a technikát, a színészek sisakot viselnek, amin apró kamera van, amely közvetlenül az arcukra fókuszál, és így lehetővé teszi, hogy a digitális felvétel a legkisebb, legkifejezőbb mozgásokat, rezdüléseiket is felvegye, az ajkak, szemek, az arc izmainak rándulásait. Mindez azt szolgálta, hogy érzelmileg hitelesek legyenek a figurák.

Ez az időigényes folyamat szokatlan volt a legtöbb színésznek. Minden reggel kétféleképpen felvették őket, egyrészt az arcukat, másrészt a testüket. Amikor ezeket befejezték, a kamerák azonosítani tudták a színészeket, és a mozgásukat adaptálták egy csontvázra, ami aztán az utómunkával kapott karaktert.

 

A virtualitástól a valóságig

A film utómunkái

Amikor a színészek munkája véget ért, a Weta animációs csapata megkezdte a 18 hónapos finomítási munkálatokat. Részletesen végigmentek az 1240 felvételen, játszani kezdtek a témákkal, hangulatokkal, trükkös fényhatásokkal minden jelenetben, mielőtt véglegesítették volna az egészet.

Hergé stilizált világát használva sablonnak, az animátorok életre keltették Tintin világát. „Hergé minden rajza egyedi és színes. Már az ő eredeti munkáin vannak érzelmi megnyilvánulások, mintha csak arra várnának, hogy életre keljenek” – magyarázza Joe Letteri.

„A színészi alakítások komputerre vitele csak az első lépés volt számunkra” – mondja Jamie Beard. Mivel Jamie Bell, Andy Serkis és az összes többi szereplő sem hasonlítanak a karakterekre a szó szoros értelmében, az animációs csapatnak az ő alakításukat kellett a digitális modellekre építeni a Weta csapat segítségével.

Tintinnél az animáció folyamata a színészi játéknál kezdődik és a karakterek végső finomításánál ér véget. „Az, hogy színészi teljesítményen alapul az összes animáció, megadja az egész film folytonosságát. A hagyományos animációnál ezt úgy hívják, hogy csinálj karaktert a modellnek. Itt vannak színészeink, akik maguk a karakterek. Ezért szeretnénk a legjobb színészekkel együtt dolgozni.”

Végül hozzá kellett rendelni a 3D-struktúrát a filmhez, de mivel a film már benne volt a komputerben, ezt egyszerű volt kidolgozni.

Spielberg csapatának tagja régi munkatársa az Oscar-díjas vágó Michael Kahn. Amikor Kahn megvágta a filmet, Spielberg megmutatta Jacksonnak, majd kézbesítették a legendás mesternek, John Williamsnek. A rendező számára Williams zenéje lett a végső, döntő fontosságú eleme a Tintin kaladjainak, a legmélyebb emberi érzelmek kifejezője, ami segített egyesíteni az emberit a digitálissal, és létrehozta a kaland és barátság egyedülálló élményét.

 

Hergé hagyatéka 

1929-ben egy 21 éves belga illusztrátor új képregényt talált ki, amelyben felvázolta, amint egy bátor kölyök riporter és fehér fox terrierje elutazik Szovjetunióba. A képregény, amit Tintinként ismerünk, azonnal elbűvölte az olvasókat. Tintin egy kezdő művész, Hergé (az álnév neve, Georges Remi kezdőbetűinek a fordítottja) teremtménye volt.

Öt évtizeddel és két tucat képregénnyel később Tintin milliók szívét nyerte el, szinte minden korosztályban szerte a világon. Hozzátartozott a gyermekek világához Európától Ázsiáig, és kultikus könyv lett az USA-ban. Minden évben újabb és újabb rajongói lettek, legutóbb lefordították hindire is. A jelenség játékokat, gyűjtőket, fan klubokat, kiadványokat generált, adaptációk készültek színházban, rádióban és televízióban – és most végre meghódítja a mozivásznat.

Hogy mi a titka Tintin hatalmas sikerének? Hergé sok mindent olvasztott egybe ebbe az eredeti világba: rokonszenves karaktereket, a sokoldalú emberi gyarlóságaikkal, fergeteges kalandokat bonyolult rejtélyekkel, politikai thrillert, sci-fit, és a rajzstílusa az egyszerű vonallal kihúzott figurákkal, az aprólékos részletekkel, a rendkívül színes képekkel, minden képzeletet kielégít.

Hergé híres mondása: „Nem tudtam szavakkal elmondani egy történetet, csak rajzos formában.” Az is lényeges, hogy a figurák nyelve, kultúrája olyan, amit szinte bárki, bárhol megért, el tudja képzelni magát ennek a fiatalembernek a helyébe, aki barátaival és vágyaival utazza be a világot, hogy a jó oldalt erősítse.

Ahogy múlt az idő, Hergé megjelentette egyik könyvet a másik után, és művészete egyre kifejezőbb és letisztultabb lett, olyan művészekre gyakorolt nagy hatást, mint Roy Lichtenstein és Andy Warhol, akik Hergé portréját is elkészítették.

1983-ban elhunyt Hergé, így a 24. Tintin könyv (Tintin and the Alpha-Art) befejezetlen. De egyértelmű, hogy Tintin hagyatéka növekszik, és továbbra is inspirálja és elvarázsolja rajongóit szerte a világon.

 

A szereplők

JAMIE BELL (Tintin): Még tinédzserként lett világhírű a Billy Elliot (Billy Elliot) címszerepéért. A szakmai elismeréseket is szerző szerep után egymást követték a filmszerepek, amik közül a nálunk is ismertebbek: Kedves Wendy! (Dear Wendy), King Kong (King Kong), A dicsőség zászlaja (Flags of Our Fathers), Hallam Foe (Hallam Foe), amiért BAFTA-díjat kapott Legjobb Színész kategóriában, Hipervándor (Jumper), Ellenállók (Defiance), Jane Eyre (Jane Eyre), A sas (The Eagle).

ANDY SERKIS (Archibald Haddock kapitány): Díjnyertes művész, aki nagy elismerést szerzett mind a kritikusok, mind a közönség körében. Emlékezetes alakítást nyújtott többek között a következő filmekben: Gyűrűk Ura (The Lord of the Rings), amiben Gollam megformálását neki köszönhetjük, King Kong (King Kong), Különleges kiadatás (Extraordinary Rendition), Non-stop partyarcok (24 Hour Party People), Tingli-tangli (Topsy-Turvy), Sex & Drugs & Rock & Roll (Sex & Drugs & Rock & Roll).

DANIEL CRAIG (Iván Ivánovics Szaharin): A sokoldalú színész számtalanszor bizonyította tehetségét filmben, színházban, televízióban. James Bondtól Old Vicig minden szerepében sikert aratott. A Casino Royale (Casino Royale), amiben James Bondként debütált, minden idők legnagyobb bevételét hozó Bond-filmje lett. Számos filmjei közül néhány: A Hírhedt (Infamous), A Quantum csendje (Quantum of Solace), Az arany iránytű (The Golden Compass), Elizabeth (Elizabeth), Hotel Splendide (Hotel Splendide), Álom Afrikáról (I Dreamed of Africa), Egyedül a ringben (The Power of One), A kárhozat útja (Road to Perdition), Anya és a szerelem (The Mother), Kitartó szerelem (Enduring Love), München (Munich), Cowboyok és űrlények (Cowboys & Alience), Álmok otthona (Dream House).

NICK FROST (Dupont): Simon Peggel számtalan sikeres vígjátékban dolgozott. Filmjei közül a legismertebbek: Idegen arcok (Attack the Block), Haláli hullák hajnala (Shaun of the Dead), Mr. Tűsarok (Kinky Boots), Vaskabátok (Hot Fuzz), Paul (Paul), Rockhajó (The Boat That Rocked).

SIMON PEGG (Dupond): Ő játszotta a Star Trek (Star Trek) ikonikus szerepét, Montgomery Scottot. Hazánkban is bemutatott filmjei: Haláli hullák hajnala (Shaun of the Dead), Vaskabátok (Hot Fuzz), Fuss, dagi, fuss! (Run Fatboy Run), Hogyan veszítsük el a barátainkat és idegenítsük el az embereket? (How to Lose Friends & Alinate People), Paul (Paul), Idegen arcok (Attack the Block).

TOBY JONES (Aristid Filosell): Játszik filmben, televízióban, színpadon. Több szerepéért elnyerte a Londoni Filmkritikusok Díját. Láthattuk A Hírhedt (Infamous), Színes fátyol (The Painted Veil), Rítus (The Rite), Király! (Your Highness), Amerika Kapitány: Az első bosszúálló (Captain America: The First Avenger), Szikraváros (City of Ember), A köd (The Mist), Éjjeli őrjárat (Nightwatching), Én, Pán Péter (Finding Neverland), Jeanne D’Arc – Az orleans-i szűz (The Messenger: The Story of Joan of Arc) című filmekben.

MACKENZIE CROOK (Tom): A brit komédia egyik legismertebb arca. Középiskolában kezdett színészkedni, karrierjét stand-up komikusként kezdte. 1996-ban debütált filmben, majd A hivatal (The Office) című tévésorozatba került. Az igazi filmes áttörést A velencei kalmár (The Merchant of Venice) jelentette. Feltűnt a Grimm (The Brothers Grimm), az Én, Pán Péter (Finding Neverland) című filmekben. Legismertebb szerepe a Karib-tenger kalózai (Pirates of the Caribbean) faszemű kalóza.

DANIEL MAYS (Allan főhadnagy): 2000-ben szerzett diplomát a Royal Academy of Dramatic Arton, és azóta számos elismerést kapott filmes, televíziós és színházi munkáiért. 2001-ben került reflektorfénybe, amikor megkapta a Minden vagy semmi (All or Nothing) főszerepét. Ezt követték: Vera Drake (Vera Drake), ami három Oscar-jelölést kapott, Pearl Harbor – Égi háború (Pearl Harbor), Bor, mámor, Provence (A Good Year), Middletown (Middletown), Vágy és vezeklés (Atonement), Banki meló (The Bank Job), Shifty (Shifty).

GAD ELMALEH (Omar Ben Salaad nagyúr): Ő a francia vígjáték Ben Stillere. Az egyik legnagyobb és legkedveltebb komikus Franciaországban. Casablancában született, beszél arabul, franciául, angolul és héberül. Nálunk is ismert filmjei: Olé! (Ole), Topmodell a barátnőm (La Doublure), Drágaságom (Hors de Prix).

JOE STARR (Barnabé): Fiatal kora óta szórakoztatja a körülötte lévőket. Sok híres komikussal dolgozott, így például Tim Allennel, Wendy Liebmannal, Robert Kleinnel. Filmen 2006-ban tűnt fel a World Trade Center (World Trade Center) című Oliver Stone-filmben.

 

Az alkotók

STEVEN SPIELBERG (rendező/producer): Háromszoros Oscar-díjas, minden idők legtöbb bevételeit hozó rendezője. Olyan kasszasikerek kötődnek a nevéhez, mint a Cápa (Jaws), E.T. – A földönkívüli (E.T. The Extre-Terrestrial), Indiana Jones-tetralógia (Indiana Jones), Jurassic Park (Jurassic Park). Első két Oscar-díját a Schindler listája (Schindler’s List) című filmért kapta, Legjobb Film és Legjobb Rendező kategóriában. A film összesen 7 Oscart zsebelt be. Harmadik Oscarját a Ryan közlegény megmentéséért (Saving Private Ryan) kapta Legjobb Rendező kategóriában. A film további négy Oscart nyert, valamint két Golden Globe-t és számos kritikai díjat. Spielberg további munkái közül néhány: Harmadik típusú találkozások (Close Encounters of the Third Kind), Bíborszín (The Color Purple), A nap birodalma (Empire of the Sun), Amistad (Amistad. Nagyjátékfilmes debütálása a Sugarlandi hajtóvadászat (The Sugarland Express) volt.

STEVEN MOFFAT (forgatókönyv): Egyike Anglia legkiválóbb televíziós íróinak. Sok elismerést és díjat nyert munkáival, melyek közül nálunk is ismert: A hivatal (The Office), a Páran párban (Coupling) és a Sherlock (Sherlock) című tévésorozatok.

EDGAR WRIGHT (forgatókönyv): Bár még csak harmincas évei közepén jár, díjnyertes filmrendező. Ismertebb filmjei: Scott Pilgrim a világ ellen (Scott Pilgrim vs. The World), Haláli hullák hajnala (Shaun of the Dead), Vaskabátok (Hot Fuzz), Grindhouse: Halálbiztos/Terrorbolygó (Grindhouse).

JOE CORNISH (forgatókönyv): Első filmje az Idegen arcok (Attack the Block). Ezen kívül több filmnek volt forgatókönyvírója, sőt szereplője.

PETER JACKSON (producer): Az új-zélandi Jackson gyerekkora óta érdeklődik a kamerák iránt, szülei szuper 8-as kamerájával fiatalon készített filmeket. 17 évesen otthagyta az iskolát, vett egy 16 mm-es kamerát, és elkezdett filmezni. Ő rendezte a Gyűrűk Ura-trilógiát (The Lord of The Rings), amivel sok díjat söpört be, köztük 17 Oscart és 4 Golden Globe-ot. Rögtön a trilógia után rendezte, írta és gyártotta a King Kongot (King Kong), amivel 3 Oscart nyert. További ismertebb filmjei: Hullajó (Braindead), Komfortos mennyország (The Lovely Bones), Mennyei teremtmények (Heavenly Creatures), Törjön ki a frász! (Frighteners).

KATHLEEN KENNEDY (producer): Az egyik legismertebb producer a szakmában. Számtalan sikeres filmet készített, ezek közül a legismertebbek: E.T. – A földönkívüli (E.T. The Extra-Terrestrial), amiben producerként debütált, Schindler listája (Schindler’s List), Jurassic Park (Jurassic Park), Benjamin Button különös élete (The Curious Case Benjamin Button), amiért Oscar-díjat kapott, München (Munich), Vágta (Seabiscuit), A hatodik érzék (The Sixth Sense), a Bourne-trilógia (Bourne trilogy), A Spiderwick krónikák (The Spiderwick Chronicles), Azután (Hereafter), Twister (Twister), A szív hídjai (The Bridges of Madison County), Frédi és Béni, a két kőkorszaki szaki (The Flinstones), Hook (Hook), Cape Fear – A rettegés foka (Cape Fear), Az ifjú Serlock Holmes és a félelem piramisa (Young Sherlock Holmes), Arachnophobia – Pókiszony (Arachnophobia).

KEN KAMINS (executive producer): A brooklyni születésű Kamins a főiskola elvégzése után azonnal a filmiparban landolt az MGM/UA-nál. Olyan filmeknek a gyártásában vett részt, mint a Gyűrűk ura trilógia (The Lord if the Rings trilogy), Gosford Park (Gosford park), New York bandái (Gangs of New York).

NICK RODWELL (executive producer): Tintinnel 7 éves korában találkozott, és soha nem felejtette azt a pillanatot. Azzal töltötte az utóbbi 27 évet, hogy Hergé munkáját védje és népszerűsítse minden lehetséges módon.

STEPHANE SPERRY (executive producer): 2002-ben alakította meg cégét, a Liaison Filmset. A Focus Features társasággal exkluzív megállapodást kötött, hogy az amerikai és európai tehetségeket karolják fel és támogassák. Ideje jó részét Los Angelesben és Párizsban tölti.

MICHAEL KAHN (vágó): Három Spielberg-filmmel nyert Oscar-díjat Legjobb Vágó kategóriában: Az Indiana Jones tetralógiával (Indiana Jones tetralogy), a Schindler listájával (Schindler’s List) és a Ryan közlegény megmentésével (Saving Private Ryan). Rengeteg film vágása kötődik a nevéhez, többek között az alábbiaké: Végzetes vonzerő (Fatal Attraction), A nap birodalma (Empire of the Sun), Harmadik típusú találkozások (Close Encounters of the Third Kind), Hook (Hook), Twister (Twister), A Spiderwick krónikák (The Spiderwick Chronicle), A Karib-tenger kalózai: Ismeretlen vizeken (Pirates of the Caribben: On Stranger Tides), Perzsia hercege (Prince of Persia), Müchen (Munich), Terminál (The Terminal), Különvélemény (Minority Report), Amistad (Amistad).

JOHN WILLIAMS (zeneszerző): Az egyik legnépszerűbb és legsikeresebb amerikai komponista, öt Oscar-díj, 3 Golden Globe, két Emmy, és rengeteg szakmai elismerés tulajdonosa. Csaknem 80 filmhez szerzett zenét, köztük az alábbiakhoz: Cápa (Jaws), E.T.: – A földönkívüli (E.T.: The Extre-Terrestrial), Schindler listája (Schindelr’s List), Indiana Jones sorozat (Indiana Jones series), Csillagok háborúja trilógia (Star Wars trilogy), Ryan közlegény megmentése (Saving Private Ryan), Amistad (Amistad), Hét év Tibetben (Seven Year sin Tibet), Nixon (Nixon), Sabrina (Sabrina), Jurassic Park (Jurassic Park), Eastwisk-i boszorkányok (The Witches of Eastwick), Superman (Superman).

JOE LETTERI (vizuális effektusok): Négyszeres Oscar-díjas alkotó. Jelölték a képi hatások és vizuális effektek megtervezéséért az Én, a robot (I, Robot) című filmért, majd meg is kapta a díjat az Avatarért (Avatar), az utolsó két Gyűrűk Uráért (The Lord of the Rings films) és a King Kongért (King Kong). Dolgozott az X-Men: Az ellenállás vége (X-Men: The Last Stand) és a Van Helsing (Van Helsing) című filmekben.

SCOTT E. ANDERSON (vizuális effektek): Három alkalommal jelölték Oscarra, a Babe, a malacért (Babe) meg is kapta. Dolgozott már Peter Jacksonnal a King Kong (King Kong) és a Komfortos mennyország (The Lovely Bones) című filmekben. Több film vizuális effektjeit köszönhetjük neki, így a következőkét: Superman visszatér (Superman Returns), James és az óriás barack (James and the Giant Peach), Die Hard 3. – Az élet mindig drága (Die Hard: With A Vengeance), Sky kapitány és a holnap világa (Sky Captain and the World of Tomorrow), A kilencedik kapu (The Ninth Gate).

JAMIE BEARD (animációs vezető): Filmkészítő és animátor, többek között a Gyűrűk Ura: A király visszatér (The Lord of the Rings: The Return of the King), a King Kong (King Kong), a Komfortos mennyország (The Lovely Bones), az Én, a robot (I, Robot), az X-Men: Az ellenállás vége (X-Men: The Last Stand), a Harry Potter és a Titkok kamrája (Harry Potter and the Chambers of Secrets) című filmekben dolgozott.

Forrás: Intercom

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük