Másnaposságűzés – Második rész

Az előző részben megismerkedhettünk a macskajaj mibenlétével és néhány aránylag gyors gyógymóddal. A folytatásban a nehezebb végéről fogjuk meg a témát: mit együnk-igyunk, hogy elkerüljük és kezeljük a másnaposságot?

A ráivásnál a ráevést jóval nagyobb homály övezi. A gyógysör legtöbbször működni szokott, a különböző ételek partizás előtti-utáni fogyasztása viszont annyi variációt hordoz magában, hogy nagyon nehéz biztosat mondani bárkinek, hiszen nincs két egyfajta gyomor, mindegyik más-más dologra érzékenyebb. Nem véletlenül külön tudományterület a gasztronómia vagy a koktélkeverés; a különféle ételek és italok egymással való harmóniáját hosszas kísérletezés során lehet csak kitapogatni.

Mit együnk – aznap?

Például mindjárt az elején felmerül a kérdés: egyáltalán előtte egyen az ember sokat, közben, utána, vagy esetleg másnap? Az evés nagy előnye, hogy még a részegedés előtt alkalmazható, amikor még nem kell nagy akaraterő hozzá. A szakirodalom is abszolút a megelőzést tartja követendő példának, de a saját és a baráti köröm tapasztalatai alapján is elmondhatom: aznap minél többet eszel, annál enyhébbek lesznek a másnapi tünetek – arról nem is beszélve, hogy az ital is jobban esik. Ennek az az oka, hogy a tele pocakban sokkal egyenletesebben szívódik fel az alkohol, vagyis adott idő alatt kisebb terhelést kap a máj. Ha pedig nincs idő jól bezabálni otthon a buli előtt, akkor élhetünk a sörkorcsolyák széles választékával, amik nem véletlenül szerves részei a szeszkultúrának. A Borivó Tízparancsolata is kimondja, hogy a bor mellé egyél is.

Persze vannak étkek, amik sokkal hatékonyabbak – a zsíros, olajos ételek például telítik a gyomrot, elzárva ezzel az alkohol útját a felszívódás elől. Profi versenyivóknál például szokás egy feles étolajat ledönteni a megmérettetések előtt, ezáltal is növelve a kapacitást. Ezt a módszert még nem próbáltam, de valamiért az az érzésem, hogy hosszútávon nem tesz jót a vérnyomásnak… Ráadásul a gasztro-oldalak azt állítják, hogy a telítődés miatt másnap hosszabb idő alatt ürülnek ki a méreganyagok, ezért nem szerencsés zsíros ételekkel előzni meg a bajt. Amit ajánlanak viszont, az a rostos ételek, zöldségek, saláták, amik gyorsítják az anyagcserét, így másnap is hamarabb túl leszünk az egészen.

Ha már ivás után, de még lefekvés előtt vagyunk, és egy falatot sem ettünk, akkor sem kell pánikba esni: kisebb hatékonysággal ugyan, de még mindig sokat segít egy nagy étkezés. A különbség az, hogy itt már nem a „minél több” felfogás a nyerő, mert Pocak megharagszik, és az álmunknak ez nem fog jót tenni. Inkább a „kevesebbet, de okosan” elvet kell követni: alkalmazhatunk rágcsákat és péksüteményeket, amik felszívják a gyomorban maradt dolgokat, de néhány szelet sült bacon-nel is el lehet hallgattatni Pocakot. A legjobb azonban a kettő keveréke, sörkorcsolyának is főleg ilyesmiket szoktak alkalmazni: a gyros, hamburger, melegszendvics, hot-dog mind-mind egy többé-kevésbé zsíros húst tartalmazó kenyérféleség. Lefekvés előtt azonban ügyeljünk arra, hogy sör helyett inkább sok vizet igyunk a csemegék mellé.

Mit együnk – másnap?

Van azonban, hogy a sörkorcsolyára szánt pénzt további sárkányitalokba fektetjük, és részegen otthon sem bújik elő belőlünk a konyhatündér – ilyenkor előfordulhat, hogy nem sikerül kikerülni a másnapi szörnyű rosszullétet.

Egy jó leves csodát tehet

Csak semmi pánik! Évszázadok állnak a másnaposságot gyógyító kulinária mögött. Természetesen ekkor már jóval komplikáltabb a helyzet, és nehéz olyan ételt találni, ami önmagában pikk-pakk elűzné minden gondunkat. Nem kizárt, hogy az említett sörkorcsolyák most is segítenek, de súlyosabb esetben a gasztro-szakértők inkább egy jól felépített, fél- vagy egész napos étrendet ajánlanak: először egy kis vajas pirítós, apránként haladva. Utána jöhet a nehéztüzérség: a meleg levesek, amik betegségek idején is nagy szolgálatot tesznek. Egy zöldséges erőlevestől tényleg erőre lehet kapni, ráadásul annyira meg sem kell erőltetni magunkat hozzá, hiszen a folyadékot alapból kívánja a szervezet. Miután a pirítóssal be van melegítve a gyomor, semmiképpen nem okozhat gondot pár csésze leveske. Átlátszó (akár zacskós) leveseket érdemes alkalmazni, a krémlevesek sajnos nem esnek annyira jól ilyenkor, bár ugyanúgy hasznosak lehetnek.

Egy másik hagyományos macskajaj-elleni étek a savanyú káposzta – minden formában. A korhelyleves például már a nevében is jelzi, hogy mire lett kitalálva. A dolog nem teljesen megmagyarázható, mindenesetre az irodalom és a saját tapasztalat is azt mondja, hogy teljesen helyrebillenti a gyomor egyensúlyát egy jó adag káposzta. Az olajban tocsogó konzervhalak is szintén remek szolgálatot tehetnek, sokan erre esküsznek. És ha már van két jó módszerünk, miért ne kombináljuk: a heringgel elkevert, köménymagos savanyú káposzta (heringsmauz) egyenesen a fellegekbe repít, már ha az ember szereti a halat, ugye.

A heringsmauz egy laktató salátaféle, ami minden gondot elűzhet

Fontos, hogy cukros dolgokat is együnk-igyunk, mert általában a vércukor leesik a másnapra. Erre a legjobbak a gyümölcsök, főleg az alma, mert annak – mint köztudott – visszafele is jó íze van 🙂

Mit igyunk – aznap?

Vizet! Ha már érezzük, hogy bajok lesznek, akkor mindenképpen kezdjünk el hidratálni, főleg ha töményt ittunk. Aranyszabály, hogy töményből háromnál több fajtából tilos inni egy nap, de az a biztos, ha csak egyfélétől rúgunk be egy este. Kísérővel igyunk rövidet (a tequila egyébként azért különösen veszélyes, mert nem kell hozzá), ezzel is növelve a folyadékmennyiséget; kerüljük továbbá a kommersz szeszeket, bár tudom, ezt teljesen felesleges leírnom, mert én is a lehető legjobban akarok mindig kijönni egy estéből. A tömények legbiztonságosabb bevitele a koktél – nyilván itt rendesre gondolok, nem arra, amit részegen öntesz össze a szekrényben található folyadékokból, és pláne nem a hírhedt „sárkányk..vaanyja” koktélra, amit a buli után megmaradt piákból készítenek el, és a pultos rongyból kicsavart lével ízesítik.

Az italok párosításáról: alapvetően két dologból lehet etil-alkoholt csinálni, cukorból és cukorrá alakítható anyagból (keményítőből). A cukor jellemzően gyümölcsből származik, kivételt képez a rum, ami cukornádból készül. A keményítő főleg gabonákból ered, de például a hagyományos, burgonyából készült vodka itt is kivételt jelent. Azért mondom el mindezt, mert aranyszabály, hogy azonos eredetű italokat kell fogyasztani, sőt, az a legjobb, ha a színük is hasonló. Ha például lager sört vedelünk, ideális választás mellé a whiskey, barna sörhöz pedig gyomorkeserű (pl. jäger) dukál. Ha borozunk/ciderezünk, akkor brandy-t igyunk mellé, vagy valamilyen pálinkát. Ugyanígy szín alapján: a gin-t tonikkal, a Becherowkát almalével, a rumot vagy a tátrai teát kólával szokás keverni, nem véletlenül. Persze kivételek itt is vannak, a vodka például valahogy összebarátkozott a rostos gyümölcslevekkel, úgyhogy ez a keverék talán még a legegészségesebb. A sort persze az egész újságon keresztül lehetne folytatni; ha valakit jobban érdekel a téma, csapjon fel egy koktélos könyvet.

A koktélok fájdalommentesek, ám nagyon hatékonyak tudnak lenni

Egyébként, ha nem iszunk töményet, akkor a tapasztalatok szerint drasztikusan csökken a másnaposság valószínűsége. Könnyen lerombolhatjuk viszont az így szerzett előnyünket, ha erősen cukros likőröket vagy édes borokat fogyasztunk nagy mennyiségben. Az előző részben kifejtettem, hogy a májnak alapvetően nem az etanol feldolgozásával van gondja, hanem a járulékos terhelésekkel, mint amilyen a megnövekedett glükóz-lebontás vagy a különböző eredetű méreganyagok eltávolítása. Ezek – és a tapasztalatok – alapján tehát a sör a legjobb ital, hiszen kevés alkoholt és sok vizet tartalmaz, jól megválasztható a minősége, továbbá szénsavas és nem cukros. Kicsit sokszor kell kijárni miatta, de ha kizárólag sörtől részegedsz le, akkor mind aznap, mind másnap sokkal jobb esélyekkel indulsz.

Mit igyunk – másnap?

Mondanom sem kell, ugyanúgy érvényes a víz ereje. Emellett a kávé/energiaital fogyasztás is hasznos, hiszen serkenti az anyagcserét; de csak ésszel, mert ugyanúgy dehidratál, mint az alkohol. Működik továbbá az előző részben említett gyógysör, a cukros üdítők (pláne a koffeintartalmú kóla), valamint a sport-italok és pezsgőtabletták, amik fontos anyagokat pótolhatnak a másnapossággal harcoló szervezetben.

Vannak ezeken felül csodaturmixok, sokgyümölcsös vitaminbombák, de a tej alapú italok másnaposan általában nem szoktak jól esni, úgyhogy csak annak ajánlom, akinek erős gyomra van. Ezekre recepteket az interneten lehet találni, de én személyes tapasztalattal egyiket sem tudom alátámasztani.

Remélem sikerül a két Másnaposságűzés-rész módszereiből minél többet kipróbálni és megtalálni a leghatékonyabbat. Ha van nektek is pozitív-negatív tapasztalatotok vagy valamilyen csodaeljárásotok, amiről nem volt szó, ne legyetek rest, osszátok meg velünk (katepress@gmail.com), és talán egy harmadik rész is kijöhet az olvasói praktikákból!

 

Minden vélemény számít!